
Konkurrence vinder
Gottlieb Paludan architects vandt arkitektkonkurrencen med deres design af en ny gangbro på Danmarks Tekniske Universitet (DTU) Lyngby Campus i 2020. KI er siden gået ind i projektet som hovedbygningsingeniør. Dette projekt er opstået som reaktion på byggeriet af Region Hovedstadens Letbane gennem DTU Lyngby Campus, hvilket har ført til fjernelse af en trappeadgang og nødvendiggjort en ny forbindelse for campussamfundet.
Teknisk æstetisk harmoni med funktionalitet
Gangbroen, der er designet til at smelte sammen med DTU's arkitektoniske sprog og karakter, er et eksempel på funktionel og æstetisk ingeniørkunst. Gennem hele designfasen var bevarelsen af de smukke gamle træer en topprioritet, og der blev lagt en stor indsats for ikke at beskadige dem unødigt. Broens bærende hovedkonstruktion består af to stålkassedragere forbundet af et kassedæk, der elegant strækker sig fra jorden nær Matematiktorvet til parkeringspladsen på tværs af Asmussens Allé.

Simpelt design betyder kompliceret konstruktion
Broens design taler meget til vores engagement til både æstetik og funktionalitet. Med sin søjlefri konstruktion undgår broen ikke kun at forstyrrelse lastbilruter, men præsenterer også en slank, uhindret vej for fodgængere og cyklister. Dette designvalg, mens det øgede den visuelle appel, stillede os over for indviklede strukturelle udfordringer, som vi navigerede gennem innovative tekniske løsninger.
Forbedring af komfort gennem avanceret teknik
For at sikre broens komfort og sikkerhed brugte vi det sofistikerede geotekniske designsoftware OPTUM G3 til at estimere fundamentets stivhed og udførte adskillige undersøgelser for at bekræfte konstruktionens stabilitet og komfort. Fundamentet er omhyggeligt designet til at være stift, hvilket minimerer menneskeskabte vibrationer og giver dermed en problemfri transitoplevelse.

Parametrisk design
Vores designproces brugte en parametrisk model, som var medvirkende til at udforske en bred vifte af designs hurtigt. Denne tilgang muliggjorde en dynamisk samarbejdsproces med arkitekterne, hvilket strømlinede projektets progression. Hos KI udmærker vi os inden for parametrisk design; vores ekspertise på dette område sikrede, at broen ikke kun opfyldte, men oversteg design- og funktionalitetsstandarderne.
Effektiv konstruktion inden for stramme deadlines
I betragtning af den begrænsede tidsramme, der er tilpasset letbanens byggeplan, blev broen designet til hurtig montering. Dette krævede præcision og effektivitet i alle aspekter af dens design- og konstruktionsproces, hvilket viser vores evne til at levere projekter af høj kvalitet inden for stringente tidsbegrænsninger.
Vi har haft fornøjelsen af at arbejde sammen med Per Aarsleff, ansvarlig for jord- og betonarbejdet, samt DanPro, som varetager fremstilling, montage og opstilling af broen.
Broen stod færdig i september 2024.
Fotos: Gottlieb Paludan Architects og KI Rådgivende Ingeniører.
