Slankt og elegant design
Et designforslag til en ny 270 m lang kombineret fodgænger-, cykel- og BRT-bro i Reykjavík, Island.
Broen er designet med et minimum af understøtninger i vandet og en elegant lavvandet buekonstruktion for at respektere klaringskravene i den nærliggende Reykjavík Lufthavn.
Den slanke betonbue kombineret med to parallelle stålkassedragere på hver side af buen skaber et perfekt afbalanceret struktursystem og et gennemsigtigt udtryk. Samtidig skaber tvillingedragerne en sikker adskillelse mellem fodgængere og cyklister på den ene side og BRT-køretøjer på den anden.
Konstruktionsmæssigt er broen en kombineret bjælke- og buebro, idet sidespændene er gennemgående kassedragere, og midterspændet er ophængt i den lavvandede betonbue. De centrale understøtninger er V-formede betonpiller, der selvforankrer buen og giver lodrette understøtninger til brodækkene.
Juryen skrev:
”Hovedidéen i forslaget er stærk og afspejler et elegant og raffineret design, der interagerer godt med dets omgivelser. Buen er let og smuk. Strukturens lethed kommer til udtryk med de V-formede moler, der kun rører havet to steder, og broen ser ud til at svæve over havoverfladen."
Broforslaget er en konkurrencefinalist i den internationale designkonkurrence afholdt af den islandske vej- og kystforvaltning i samarbejde med Reykjavik og Kópavogur Kommuner. Projektet er lavet i samarbejde mellem Gottlieb Paludan Architects, Gísli Sæmundsson arkitekt hos Arkteikn, ES Consult og KI Rådgivende Ingeniører.
Designet giver en sikker og behagelig adskillelse mellem fodgængere og cyklister på den ene side af buen i midten og busser på den anden.
Visualiseringer: Gottlieb Paludan Arkitekter