3 nye stålbroer
Københavns nye ø Kronløbsøen bliver forbundet med fastlandet via en tunnel og 3 broer: 2 stibroer og en vejbro. Da øen som udgangspunkt er bilfri, er vejbroen tiltænkt beredskabskøretøjer og flyttebiler. KI blev hyret af NCC, som er totalentreprenør, til at projektere alle tre broer.
Selvom den oprindelige plan var, at broerne skulle støbes i beton, gav det logistisk bedre mening at udføre dem i stål, da stål kan monteres langt hurtigere og dermed ikke var til gene for resten af byggeriet.
Præfabrikerede dele betyder hurtig montage
Bassinet rundt om øen var under byggefasen fyldt op med sand for at sikre nem adgang for køretøjer og håndværkere. Broernes borede betonpæle kunne uden problemer monteres i sand, og var derfor ikke i vejen for byggearbejdet.
Vejbroen, som er 29 meter lang og 7,6 meter bred, består af fire præfabrikerede sektioner, som blev boltet sammen på stedet. Stibroerne består hver af to sektioner, som reelt udgør to separate broer. Samlingerne på begge stibroer er skjult af en trækasse, som også giver siddemulighed.
Forsyning til øen
Al forsyning til Kronløbsøen går via broerne. Dette har betydet et stort koordineringsarbejde mellem mange aktører. Under vejbroen monteres en kasse med kabler til strøm, internet og telefoni, mens de to stibroer henholdsvis får det store centralsug under den ene og fjernvarme, vand og afløb under den anden.
Første bro opført start 2022
Vejbroen blev monteret i februar 2022. De fire sektioner, som samlet vejer 90 ton, ankom med særtransport og blev løftet over på de etablerede pæle med kran inden de til sidst blev spændt fast. De to stibroer forventes færdigmonteret i løbet af 2023 sammen med resten af byggeriet på Kronløbsøen.