ki engineers porto

Teknisk studietur til Porto

Sandra Myrtue Nyheder

Drømmen om at tage til Porto havde cirkuleret på kontoret i et stykke tid, men i oktober blev det endelig til virkelighed! Vi efterlod kontoret for at tilbringe 4 fantastiske dage i den portugisiske by og det smukke omkringliggende landskab.

Dag 1: Barragem do Tua, Douro-dalen og middag med Stucco


At planlægge en studierejse for ingeniører skal selvfølgelig involvere nogle fantastiske ingeniørprojekter. På vores første dag i Porto hoppede vi ind i en privat bus og tog en lang køretur gennem det omkringliggende vinland for at komme til Tua-dæmningen. Denne imponerende konstruktion beregnet til vandkraftbrug af Tua-floden var en del af en national plan for at udvide landets vandkraftkapacitet (som omfattede opførelsen af 9 yderligere dæmninger).

tua dæmning portugal bro
tua dæmning portugal
tua dæmning portugal

The dam is operated by the international company Engie, and they were nice enough to give us a presentation and a tour of the dam. We were led down into the deeps where the turbine is kept, to the control room and of course the top of the dam, where we could enjoy the amazing view of the nearby bridge and landscape.

Dæmningen drives af det internationale firma Engie, og de var så venlige at give os en præsentation og en rundvisning på dæmningen. Vi blev ført ned i dybet, hvor turbinen er placeret, til kontrolrummet og selvfølgelig toppen af dæmningen, hvor vi kunne nyde den fantastiske udsigt over den nærliggende bro og landskab.

tua dæmning portugal ingeniører
tua dæmning portugal ingeniører
tua dæmning portugal ingeniører

Porto-området er naturligvis kendt verden over for især én ting: Portvin! Næste stop på vores tur var til Croft i Douro-dalen, den ældste portvinsproducent, der stadig er aktiv, grundlagt i 1588. Mens Danmark oplevede typisk oktobervejr, sad vi i den 27 graders varme og drak afkølet portvin, og alt lige fra udsigt til smag var en fornøjelse.

croft portvinssmagning portugal ingeniører
douro-dalen portvin
douro-dalen portvin

Dagens sidste bustur tog os tilbage til byen, hvor vi mødtes med vores portugisiske partnere fra Stucco til middag. Stucco er en virksomhed, der leverer specialiserede ingeniørrådgivningstjenester og ingeniørbaserede undersøgelser og projektudvikling. Vi har arbejdet med dem på flere projekter, herunder et kraftværk i Storbritannien og et parkeringshus i Danmark. Det var en fornøjelse at møde dem alle!

stucco portugal engineers
stucco portugal engineers
stucco portugal engineers
stucco portugal engineers

Dag 2: Bro-tur fra båd, mere portvin og middag på Enoteca

broer porto
broer porto
broer porto
broer porto
broer porto
Porto er den perfekte by at besøge, hvis du ligesom vi, er interesseret i broer. Douro-floden adskiller byen Porto fra byen Gaia, og på en times sejltur fik vi set de 6 smukke og meget forskellige broer, der binder de to byer sammen som én. Som en bonus fik vi oplevet et ret sjældent vejrfænomen, der fuldstændig opslugte en af broerne i tåge - det gav os oplevelsen af at sejle gennem en slags portal.
ingeniører portvinssmagning
ingeniører portvinssmagning
portvinskælder porto
portvinskælder porto
Én portvinsmagning ville naturligvis ikke have været nok på en 4-dages rejse! Vi havde oplevet en vingård, så på vores anden dag besøgte vi portvinskælderen Real Companhia Velha inde i byen. Vi fik en rundvisning i kældrene og lærte om de forskellige slags portvin – herunder den nyeste tilføjelse til traditionen: rosé portvin, som kun er blevet produceret siden 2008.
porto solnedgang
enoteca ingeniører firmamiddag
Vi nød solnedgangen, mens vi slentrede til vores endelige destination for dagen: den højt vurderede restaurant Enoteca, som er et af Portos nuværende it-steder.

Dag 3: Casa de Música, surfing, moderne kunst og broklatring

casa de musica porto
casa de musica Porto
casa de musica Portugal
casa de musica Portugal

Casa de Música is a multifunctional concert hall designed by the Dutch architect Rem Koolhass and one of the most iconic buildings of Oporto. We had booked a guided tour, but being engineers, we of course wanted the technical details as well as the history of the building. We were fortunate to have Pedro Moás from ADF consultores, who is one of the engineers who worked on the project, with us to supplement the regular tour guide. He could show us some of the original 3D models of the building, which back in 1999 were absolutely groundbreaking as well as share fun facts and details about the structure.

Casa de Música er en multifunktionel koncertsal designet af den hollandske arkitekt Rem Koolhass og en af de mest ikoniske bygninger i Porto. Vi havde bestilt en guidet tur, men som ingeniører ville vi selvfølgelig have de tekniske detaljer såvel som bygningens historie. Vi var så heldige at have Pedro Moás fra ADF consultores (som er en af de ingeniører, der har arbejdet på projektet), med som supplement til den almindelige turguide. Han kunne vise os nogle af de originale 3D-modeller af bygningen, som tilbage i 1999 var absolut banebrydende og samtidig dele sjove fakta og detaljer om konstruktionen.

ingeniører surfing
ingeniører surfing
For nogle af os gik eftermiddagen med at bryde med bølger og endda nå at surfe lidt.
Image
Image
Image
Image
Mens andre gik efter den mere tørre mulighed at besøge museet for moderne kunst Museu Serralves - og bemærke nogle meget interessante samlinger mellem trætoppene.
broklatring porto
broklatring porto
Nogle fandt endda tid til at bestige buen på Arrábida-broen.
francesinha porto
Dagens sidste stop (i hvert fald for de fleste af os) var at prøve den berømte lokale ret francesinha - en sandwich med næsten alle slags kød indeni, dækket af ost, svømmende i varm krydret øl-tomatsauce og toppet med et spejlæg. Det er overflødigt at sige, at de fleste af os ikke kunne spise op, men vi nød det alle sammen!

Dag 4: Præsentation fra BERD, besøg på Trofa bro byggeplads og stegt pattegris

trofa bro konstruktion
Bridge tour boat porto
trofa bro konstruktion byggeplads
trofa bro konstruktion
ingeniører sikkerhedsudstyr

Vores tur var så småt ved at være slut, men vi spildte ikke tiden! På vores sidste dag havde vi fornøjelsen af at få en præsentation af Filipe Pinto fra det portugisiske firma Berd. Filipe viste os deres bevægelige stilladssystem, der bruges til superhurtig brokonstruktion med enten præfabrikerede elementer eller in situ beton.

Efter præsentationen kørte vi ud af byen for at se et af deres systemer i aktion på den nye Trofa-bro. De fortalte os, at hver sektion af broen tager cirka en uge at støbe, hvorefter stilladset åbnes og køres videre til næste sæt søjler. Systemet kan understøtte spændvidder på op til 100 meter hver!

helstegt pattegris porto
firmamiddag
Inden vi skulle hjem havde vi tid til en sidste portugisisk specialitet: helstegt pattegris.
porto studietur solnedgang
Vi havde et helt fantastisk besøg i den smukke by Porto, og vi er taknemmelige for alle de søde mennesker, der tog sig tid til at mødes med os og gøre turen både underholdende og interessant. Og en særlig tak til vores egne portugisiske kollegaer, som har brugt MEGET tid på at forberede turen og vise deres hjemby frem.